zaterdag 2 augustus 2014

Zomertoetje: gebakken perziken met sinaasappelsiroop



Ziet dit dessert er niet fotogeniek uit?

Het zijn gebakken perziken met sinaasappelsiroop, opnieuw een creatie uit het boek van Simply Italian. (Lees hier het review van het boek)

Zelf ben ik altijd gek op warm fruit; warme peren, kaneelappels uit de oven, gebakken banaan, mmmm, daar maak je me blij mee!

Maar gekaramelliseerde perziken had ik nog niet eerder gegeten. En in het boek zien ze er heerlijk uit.

Wanneer je de perziken eerst met suiker omhult, lijken ze net bevroren. Zo uit een wintertafereel, prachtig vond ik ze! 

 
Dit toetje zou het goed doen op een feestje, zelfs op een trouwpartijtje bedacht ik me toen het onweerstaanbare bordje warm fruit (met ijs) voor mijn neus stond. Het ziet er zo lieflijk uit!

Het roze sap dat uit de perziken komt tijdens het bakken, de mooie gouden sinaasappelsiroop...

Met een bolletje ijs en wat amandeltjes tover je het zo op tafel. 

Nodig 
perziken, 2 per persoon
suiker
boter, op kamertemperatuur
sap van 1 sinaasappel
8 eetlepels suiker

evt. voor erbij;
ijs
amandelen

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Smeer alle perziken in met boter en rol ze daarna door de suiker.
Leg ze in een ovenschaal en laat 30-40 minuten bakken. De suiker moet helemaal gesmolten zijn.

Maak ondertussen de sinaasappelsiroop;
Doe 8 eetlepels suiker met het verse sinaasappelsap in een steelpan en breng aan de kook. Blijf roeren. Laat daarna pruttelen totdat het dikker wordt. Dit duurt ongeveer 15-20 minuten.

Als het sap de consistentie van een siroop heeft, draai het vuur zo laag dat het warm blijft, maar niet meer pruttelt.
De siroop mag niet afkoelen, anders stolt hij!

Haal de perziken uit de oven en laat een paar minuten afkoelen.
Serveer met de siroop, met ijs en nootjes.

Tip:
Gebruik in plaats van de oven de bbq. Het moet wel een bbq met deksel zijn. Gebruik een ovenschaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten