dinsdag 17 juni 2014

Kruidige hamburgers van de bbq







Het oude kookboekje Allerbeste Burgers (zo'n dunne) vond ik laatst en het staat vol met lekkere hamburgers om zelf te maken.

Na even vluchtig doorbladeren was mijn keus gemaakt en maakte ik de 'kruidige hamburgers', hamburgers waar verse kruiden aan toegevoegd worden.

Heerlijk! Vooral de fijngesnipperde verse basilicum gaf zo'n heerlijke pesto-achtige smaak.

Het leuke is, dat je de hamburgers zo groot kan maken als je zelf wilt. Ga je voor een flinke maaltijd-size hamburger? Of maak je schattige mini's? Bedenk wel dat de hamburgers altijd ietsje krimpen met bakken.

Ik maakte ze van half-om-half gehakt, terwijl het recept rundergehakt voorschrijft. Zelf vind ik dat altijd wat droog. De mijne waren perfect en sappig! 

Ik liet er tijdens onze barbecue nog een plakje smeltkaas op smelten en at hem met een klodder ketchup!

Je kunt ook wat Italiaanse tomatensaus gebruiken om over de hamburger te serveren.


Zo maak je ze;

Nodig voor 2 flinke hamburgers

350 gr half om half gehakt
1 teen knoflook, fijngehakt
1 bosui, in ringetjes
3 el verse gehakte basilicum
3 el verse gehakte peterselie
peper, zout

Meng alle ingrediënten en kneed goed door.
Vorm twee flinke hamburgers en leg op aluminiumfolie. Dek af en zet in de koelkast tot gebruik.

Besmeer de grill met olie. 

Ik bakte mijn hamburgers op het aluminium folie, om te voorkomen dat ze uit elkaar zouden vallen. Vet het folie dan nog een klein beetje in met olie.

Bak de hamburgers ongeveer 10 minuten, met één keer omkeren.
De binnenkant mag een klein beetje rosé blijven. 

Hou je daar niet van? Bak dan iets langer.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten